از واقعیت تا سریال حضرت یوسف

با پخش حساس ترین بخش های سریال حضرت یوسف همچنان اظهار نظرها در مورد این سریال ادامه دارد. آنچه که حساسیت ها را نسبت به این سریال بیشتر میکند داستان این سریال است که بر اساس یک داستان قرآنی ساخته شده و مخاطب با دیدن این سریال انتظار دارد شاهد همان داستانی باشد که در قرآن آمده است.
اما در این سریال شاهد بخش هایی هستیم که اصلا در قرآن نیامده است. مثل اینکه کودکی خردسال لب به سخن می گشاید و بیگناهی یوسف را اثبات می کند، اصلا در قرآن ذکر نشده است. باورناپذیر بودن این قسمت زمانی اوج گرفت که صدای کودک شنیده میشد اما لب های او تکان نمی خورد و فقط طنین صدای او شنیده میشد. از طرفی دیگر در هیچ کجای قرآن و کتاب هایی که قصص قرآن را نقل می کنند، ذکر نشده است که حضرت یوسف برای رها شدن از دست زلیخا از شش در عبور می کند و در هفتم بسته می ماند.   

 

                   


همچنین رفتار بوتیفار نیز که در قصص قرآنی و اشعار عارفان ایرانی با نام عزیز مصر معرفی شده است، بسیار عجیب بود. بوتیفار خیلی عادی و معمولی از کنار خبط همسر خود گذشت در حالی که او ابتدا بسیار خشمگین به نظر می رسید.
نابینایی یعقوب، پدر یوسف بعد از گم شدن یوسف از نکات برجسته سوره یوسف است، او سال ها نابینا می ماند تا اینکه با بوییدن پیراهن یوسف که برادران او برای یعقوب آورده اند دوباره بینایی خود را باز می یابد اما در سریال یوسف، حضرت یوسف از کودکی عبور کرده است و به جوانی رسیده است اما یعقوب همچنان بینا است!
مردم قبل از سریال حضرت یوسف شاهد سریال هایی دیگر از زندگی ائمه و پیامبران بودند؛ همچون سریال امام علی علیه السلام که داود میرباقری با امانت داری و جذابیت بسیار آن را نقل کرد. بعدها سریال حضرت مریم ساخته شد که باورپذیر و جذاب بود. مهدی فخیم زاده هم روایتی منسجم از زندگی امام رضا علیه السلام نقل کرد اما اکنون بیننده های سریال حضرت یوسف شاهد سریالی هستند که گذشته از ضعف های بسیاری که دارد، با آنچه واقعیت دارد و در قرآن آمده متفاوت است.

نظرات 4 + ارسال نظر
عمو اکبر چهارشنبه 1 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 09:18 http://amuakbar.parsiblog.com

سلامم را تو پاسخ گوی...

از ضعف‌های سریال حضرت یوسف علیه‌السلام در معنا که بگذریم، ضعف‌های این سریال در فرم را نمی‌توان نادیده گرفت. آن‌جا که گریمر عزیز فراموش کرده پاهای برده‌ی سیاه‌پوست را نیز سیاه کند و یا آن‌جا که یوسف وارد مصر می‌شود و سایه‌ی فیلمبردار محترم در تصویر به چشم می‌خورد. طوفانی که مجاور چاه می‌وزد و کاروان را گمراه می‌کند در حالی که لباس گشاد آنان حتی به اندازه‌ی یک نسیم هم تکان نمی‌خورد...
چنین محصولاتی که ارزش بین‌المللی دارند نباید این‌چنین بی‌مایه تولید شوند.

دمت گرم و سرت خوش باد...

طه پنج‌شنبه 2 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 15:49 http://fjj.parsiblog.com

سلام
خدا قوت
درست است ولی تو قران به جای اون کودک گفته شده یکی از اقوام!
التماس دعا

نقی مختاری سه‌شنبه 8 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 06:16 http://naghimokhtari.blogfa.com

دوست عزیز
یکبار دیگر قران را بخوان حضرت یعقوب بعد از اینکه بنیامین به یوسف در مصر می پیوندد نابینا می شود و هنوز به این قسمتها نرسیده ایم . در ضمن آنچه در قران نیامده دلیل بر این نیست که در روایات هم نیامده باشد مثل هفت در و یا کودک . در قران از ابواب سخن گفته شده و شاهد . آقای سلحشور همه روایات و قصص قرانی را خوانده اند و به نظر من هیچ ایرادی بر این سریال وارد نیست و به نظر من این سریال از دیگر سریالهای قوی نباشد ضعیف هم نیست بلکه به واقعیت نزدیکتر است درحالی که سریالی مثل امام علی ع بیشتر از اینکه سرال امام علی ع باشد قطام و وردان و محمدرضا شریفی نیا در نقش ولید بود درحالیکه بهتر می توانست به شخصیت علی ع بپردازد . لقد کان فی یوسف و اخوتهی آیات للسائلین

سادات یکشنبه 30 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 23:31 http://www.nesareyar.blogfa.com

سلام
به قول شاعر گل بی خار کجاست؟!!!!
می خوام بپرسم اطلاعات شما از تمام فیلمهایی که نام بردید به یک اندازه است؟احتمال نمی دهید که شاید در روایات و تفاسیر مطالبی ذکر شده که از آنها بی اطلاعیم؟؟؟؟؟؟؟؟
مطمئنا آقای سلحشور و دیگر دست اندر کاران زحمات زیادی برای این فیلم کشیده اند و مطالعات زیادی داشته اند ومطمئنا آثار ساخته دست انسان بی عیب نیست.
خوب است بجای کوچک شمردن یک اثر ابتدا محاسن آن را بیان کنیم سپس نقد کنیم اما متاسفانه بعضی از ما صرفا تخریب میکنیم.
نقد بیجا نتیجه مطالعه اندک است.
یاعلی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد